*

Marcus Petäjä Geologi, jolla on humanistisia harrastuksia.

Kouluarvostelun yhtenäistäminen

  • Kouluarvostelun yhtenäistäminen

Koulujen arvosanoja aiotaan yhtenäistää vuoteen 2016 mennessä. On ilmennyt, että samasta aineesta samalla työmäärällä voi syntyä eri opettajien käsissä kahden numeron heitto. Tämä voi vaarantaa oppilaan jatko-opintopaikan saamisen.

On ihme, että yhtenäistä käytäntöä ei ole ollut aikaisemmin. On myös kumma, että opettajat saavat edelleen itse laatia pitämänsä kokeet. Myös toki oppilaan pärstäkerroin, eli kauniimmin sanottu käytös ja huolellisuus, ratkaisee.

Myös opettajan virkaintoisuus ja asenne työhönsä on vaikuttava tekijä. Ennen opettaja oli ehdoton auktoriteetti. Opettajaseminaarin läpäissyt nainen oli aina oikeassa. Paukutti mielestään olennaisen tiedon oppilaiden päähän karttakepillä ja ylenkatsoi ja haukkui niitä, jotka tällaisen kohtelun kansankynttilän mielestä ansaitsivat. Syynä saattoi vaikka olla oppilaan poliittinen tausta.

Opetushallinto voisi laatia standardoidut kokeet koko maalle, ja niiden arvostelukäytännöt olisi tarkoin määritelty. Oppilaalla olisi myös mahdollisuus lähettää kokeensa uudelleen arvioitavaksi ulkopuoliselle sensorille. Koenumerothan meillä edelleen määrittävät suurelta osin aineesta saadun arvosanan. Myös vanhempien tulisi tarkastella lastensa arvosanoja, ja verrata niitä valtakunnallisiin tuloksiin.

Koulu on kuitenkin oppilasta varten, ei opettajaa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Kyllä vain.Myös vanhempien "taustat"yhteiskunnallinen asema,opettajien ennakkoluulot,asennevammat jne.vaikuttavat lapsen koulun käyntiin.
Perheiden yleinen leimaaminen ja luokittelu voivat pilata lapsen tulevaisuuden jo alkutekijöistään.

Tähän voimme lukea sosiaaliviranomaisten ja koulun harjoittaman "tietojen,eli tarkemmin sanottuna ennakkoasenteiden siirron perheen lapsesta,joka voi vaikuttaa vahingollisesti koko lapsen alkavaan koulutiehen.Näitä ns.arviointeja on tehty kymmenien tuhansien perheiden lapsille,vanhempien selän takana.

Nämä valvonnan ja erityisen tarkkailun kohteeksi joutuvat lapset ovat aina silmätikkuna ja opettajien sekä muun henkilökunnan yhteiskunnan sallitun rasismin kohteena.Heille on ikäänkuin annettu oikeus (ammattitaidon puute??)tehdä leimatusta lapsesta oman pahan olonsa ulostamis väline.

Näistä lapsista haetaan vikoja suurennuslasin avulla ja heidän tarkkailunsa on pääosassa,vaikka heillä olisi hyvät edellytykset pärjätä,ilman leimaa joka on heihin lyöty.Valitettava tosiasia on se,että näitä lapsia on nykyään paljon ja aina vaan lisääntyy.Koulujen arviointi on ikävästi muuttunut/on edelleen ARVOSTELEMISTA.Kaikki,alkaen rehtorin suhtautumisesta perheeseen vaikuttaa lapsen arvosanoihin.

Toimituksen poiminnat