Marcus Petäjä Geologi, jolla on humanistisia harrastuksia.

Pohjantähden alla

  • Pohjantähden alla

Näin tällä meillä, demokraattisessa Suomen tasa-vallassa. Seuraavan pääministerin valitsee 850 kokoomusedustajaa. Siis 5,4 miljoonasta ihmisestä 0,00016 % on oikeutettuja äänestämään maallemme sen eniten valtaa omaavan, ja käyttävän, poliitikon. Kaikki ei ole ihan niin kuin pitäisi olla.

Baarit eivät saa jatkoaikaa anniskelulle, eivätkä aukioloajan pidennyksille jalkapallon MM-kisojen myöhäisten lähetysaikojen vuoksi. Syy on siinä, että urheilu ei ole riittävän korkeatasoista ohjelmaa. Tästä kärsivät erityisesti varsinaiset sporttibaarit, joiden toiminta perustuu juuri isolle screenille, jolta otteluita näytetään. 

En tiennyt, että baareihin mennään korkeakulttuurin vuoksi. Itse menen sitä hakemaan oopperasta tai konserteista. Baariin menen, kun haluan juoda ja nauttia ystävieni seurasta. 

Virvoitusjuomateollisuuden tulot ovat laskeneet, kiitos nousseen verotuksen. Ja näistä verojen korotuksista lienee kiittäminen paavi Pekka Puskaa ja THL:n kardinaaleja. He, kun saivat käsittääkseni Vanhasen toisen hallituksen ylipuhuttua korottamaan kaikenlaisten sokeria sisältävien tuotteiden verotusta. Noh, eivät em. saadut verotulot ole vielä ainakaan näkyneen julkisen terveydenhuollon tilan kohentumisessa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Aulis Mäkitalo

Kokoomuksen puoluekokous ei valitse Suomen pääministeriä. Kokous valitsee kokoomuksen puheenjohtajan.

Pääministerin valitsee eduskunta. Tasavallan presidentti tekee eduskuntaryhmiä kuultuaan eduskunnalle ehdotuksen pääministeriksi. Eduskunta käsittelee ehdotuksen. Jos se hyväksyy sen, ehdokkaasta tulee pääministeri. Jos eduskunta ei pääministeriehdokasta hyväksy, tasavallan presidentti ehdottaa uutta kanditaattia ja ellei eduskunta tätäkään hyväksy se nimeää itse pääministerin.

Epäilemättä kokoomuksen eduskuntaryhmä ehdottaa tasavallan presidentille puheenjohtajaansa pääministeriksi. Jatko riippuu siitä mitä muut eduskuntaryhmät presidentille ehdottavat ja viime kädessä eduskunnan päätöksestä presidentin ehdottaman kanditaatin suhteen.

Missään ei ole säädetty että suurimman eduskuntapuolueen ehdokkaasta tulisi pääministeri. Koko asia on eduskunnan vapaasti päätettävissä. Monipuoluejärjestelmässämme on täysin luontevaa muodostaa eduskunnan sisällä enemmistökoalitio jonkun muunkin kuin suurimman puolueen ehdokkaan taakse.

Jos kokoomuksen puheenjohtajasta tulee seuraava pääministeri se tapahtuu eduskunnan vapaalla ja minkään rajoittamattomalla päätöksellä. Se ei tapahdu kokoomuksen puoluekokouksen puheeenjohtajapäätöksellä.

Kun Kekkosen kirjoittamaton yksinvalta oli suurimmillaan se ei johtunut Kekkosesta itsestään vaan muista poliittisista toimijoista jotka antoivat sitä rajoittamaan ryhtymättä sen tapahtua.

Politiikkaan tarvitaan enemmän politiikkaa jotta terve kansanvalta toteutuisi ja kukoistaisi.

Käyttäjän MarcusPetj kuva
Marcus Petäjä

Jos Suomen laillisesti eniten valtaa käyttävä eroaa, niin silloin on järjestettävä uudet vaalit. Pelkkä edellä kuvattu menetelmä ei riitä.

Aulis Mäkitalo

Tämä on kai blogistin mielipide, ei valtiosäännön tulkinta. Eli että pitäisi järjestää . . . Kyllähän monet muutkin ovat tätä mieltä.

Valtiosääntö ei edellytä hallituksen erotessa uusia eduskuntavaaleja. Kulloinkin istuva eduskunta valitsee pääministerin istuvan tasavallan presidentin toimiessa prosessissa postikonttorina.

Jos valtiosääntö velvoittaisi järjestämään uudet eduskuntavaalit aina hallituksen erotessa tarkoittaisi se mm. sitä että hallituksella olisi valta YKSIN automaattisesti hajottaa eduskunta eroamalla itse. Nythän eduskunta voidaan hajottaa vain pääministerin esityksestä tasavallan presidentin päätöksellä s.o. tarvitaan sekä pääministerin että tasavallan presidentin toimet, kumpikaan yksin ei riitä. Tämä vinouttaisi valtioelinten tasapainon ja vallanjaon - siirtäisi vallan painopistettä eduskunnalta hallituksen hyväksi.

On syytä pitää kiinni siitä että Suomen kansaa edustava eduskunta on kiistatta korkeimman vallan haltija maassa. Kun eduskunnalla on aina valta erottaa hallitus antamalla sille epäluottamuslause, voi ihmetellä voisiko eduskunta tätä valtaansa hyvin perustellussakaan tapauksessa käyttää kun se erottamalla hallituksen samalla käytännössä erottaisi itsensä. Olisi suuri vaara ajautua vakavaan perustuslailliseen kriisiin ja valtiolliseen sekasortoon. Eduskunnan asema suhteessa muihin valtioelimiin heikkenisi, mikä olisi kansanvallan kannalta kielteistä kehitystä.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Mikäs ihme tuo on. Tulevista eläkkeistä päättää työmarkkijajärjestöjen puheenjohtajat joita ei ole äänestänyt, ööö mahdollisesti kukaan koskaan mihinkään. Tai joku joskus kunnanvaltuustoon.

Toimituksen poiminnat