Marcus Petäjä Geologi, jolla on humanistisia harrastuksia.

Ajatuksia pääsiäismusiikista

  • Ajatuksia pääsiäismusiikista
  • Ajatuksia pääsiäismusiikista
  • Ajatuksia pääsiäismusiikista
  • Ajatuksia pääsiäismusiikista

Näin pääsiäisen aikaan tulee kuunneltua paljon siihen liittyvää klassista musiikkia. Oratorioita, passioita, Stabat matereita, requiemeja jne.

Säveltäjämestarit kautta aikain, kuten Bach, Haydn ja Mozart kirjoittivat teoksiinsa kohtauksia ja osuuksia, joissa tarvitaan lapsi- ja poikakuoroja.

Tällä vuosikymmenellä on tullut tietoon monia hyväksikäyttötapauksia mm. katolisen kirkon piiristä. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon Regensburgin Domspatzen-poikakuoro. Vuonna 2010 selvisi, että kuorolaisia oli systemaattisesti hyväksikäytetty; ja muilla tavoin, niin henkisesti kuin fyysisestikin, haavoitettu. Mitään asiasta ei oltu julkisuuteen hiiskuttu ennen em. vuotta. Siitä piti huolen mm. edellisen paavin oma veli.

Katselin Domspatzenin diskografiaa sekä tutkiskelin, missä kaikkialla kuoro on vuosikymmenten saatossa esiintynyt. Yhtenä yleisön edustajana on ollut kuningatar Elisabeth toinen 1980-luvulla. Herää väistämättä kysymys, mitähän poikien mielessä on tuolloin liikkunut? He ovat laulaneet valtionpäämiehelle, joka on hymyillyt heille kiitollisesti autuaan tietämättömänä siitä, mitä nämä lapset ovat saaneet kärsiä. Samoin on ollut kaikkien muiden yleisöjen kanssa. Aplodit ovat raikuneet mutta onko se auttanut poikaparkojen oloa millään lailla?

4.4. Helsingin Sanomissa Jutta Sarhimaa kirjoitti, että me olemme kaikki syyllisiä Michael Jacksonin tekoihin, koska ostimme hänen tuotoksiaan ja kuuntelimme hänen kappaleitaan. Miltä minusta pitäisi tuntua, kun kuuntelen vaikka Domspatzenin levytystä Bachin Johannespassiosta vuodelta 1979? Tuolloinhan fyysinen kurittaminen oli vielä sallittua katolisessa kirkossa. Tiesivätkö levyllä esiintyneet muusikot poikien kohtalosta? Tai kapellimestari? Suuri yleisö ei ainakaan.

Nykyään kuoron sivuilla on tarkat ohjeet siitä kuinka toimia, jos kohtaa seksuaalista häirintää. Ei ole kuitenkaan sanottua, etteikö samanlaista käytöstä harjoitettaisi koko aikaa maailman monissa muissa lapsi- ja poikakuoroissa. Puhumattakaan, että näin olisi tehty menneinä vuosikymmeninä. Domspatzenin kuorolaiset eivät siis liene ainoita karmeuksille altistuneita. Katolisessa maailmassa riittää sisäoppilaitoksia ja katolisia poikakuoroja, joissa oppilaat elävät erilaisissa internaateissa ja suljetuissa tiloissa opiskeluaikanaan. Eivätkä muut uskonto- ja kirkkokunnat suinkaan ole asiassa syyttömiä. Pelkästään omasta Suomestamme löytyvät lestadiolaiset, joiden tekoja ja käytöstä ei normaalijärkinen ymmärrä.

Monien levytysten takaa löytyy suurella todennäköisyydellä paljon täysin aiheetonta kärsimystä.

Minua ei voi hyvälläkään syyllä nimittää uskovaiseksi, ja mielestäni uskonnot kirkkoineen joutavat historian häpeällisten asioiden romukoppaan mutta pidän silti säveltäjämestarien eri uskonnollisiin juhliin säveltämistä upeista teoksista. Typerät kirkonmiehet kuitenkin pilaavat nämäkin kauniit asiat tässä maailmassa käsittämättömällä käytöksellään.

Toki voin aina ostaa tallenteen, jossa esiintyy kuoro, jolla ei ole kaapeissaan mitään luurankoja. Ja eihän kasa kieroutuneita kirkonisiä pysty viemään pois teosten taiteellista ja musiikillista komeutta. Mutta jonkinlaisen tahran he kuitenkin onnistuvat luomaan niiden ylle luomaan. Ainakin aina ajatuksissani vilahtaa tiettyjen poikien epätoivo ja pelko, kuuntelin sitten mitä levytystä hyvänsä. 

Sanotaan, että esittäjä raiskaa teosta, jos se on huono. Kunpa se raiskaaminen olisikin tapahtunut vain musiikillisella ja taiteellisella tasolla.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat